Cliëntenraad

Dit zijn wij

Graag stelt de cliëntenraad van MEE zich voor. Wij zijn allemaal cliënt of zijn dat geweest. Of we zijn heel betrokken bij het werk van MEE.

  • MEE Zuid-Limburg is bij uitstek een organisatie die zich inzet voor haar cliënten zodat deze volop mee kunnen doen in de samenleving. Het is mooi om daar met de andere leden van de cliëntenraad een bijdrage aan te mogen leveren.

  • Graag wil ik een bijdrage leveren, om na mijn hersenbloeding, mensen als ik, als ervaringsdeskundige, te helpen om het leven makkelijker te maken.
    Bovendien wil ik graag als cliëntenraadslid de verbinder zijn die de signalen vanuit de cliënten behartigd.

  • Het glas is half vol.
    Hulpverlening, ondersteuning en een luisterend oor begint en eindigt bij een geholpen, tevreden en begrepen CLIËNT. De cliëntenraad (CR) = de stem van de cliënt. En die stem wil ik, samen met de andere leden van de CR, luid laten horen.

  • Horen, zien en spreken.
    ‘Door op een positief kritische manier mee te denken hoop ik, samen met de andere leden van de cliëntenraad, voor de belangen van allen die een beroep doen op MEE op te kunnen komen.

    Medio 2022 melde ik mij aan om lid van de cliëntenraad te worden bij MEE-Zuid Limburg en na een proeftijd van 6 maanden werd dit gecontinueerd. Proeftijd en een zittingsduur van vier jaar, met eventueel een eenmalige verlenging van nog eens vier jaar. Zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement en de samenwerkingsovereenkomst met de stichting MEE-Zuid Limburg. Dit zijn zaken die ook wettelijk zo geregeld zijn in de WMCZ, Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. Het is fijn dat bepaalde thema’s wettelijk zijn geregeld. Onderwerpen of informatie waar een cliëntenraad recht op heeft om te weten. Maar die dan ook op een begrijpelijke manier worden aangeboden, en dat er adviesrecht of instemmingsrecht over bepaalde onderwerpen bestaat. Daarnaast kunnen er ook onderwerpen zijn waarover onderling afspraken gemaakt kunnen worden tussen de bestuurder en de cliëntenraad.
    Cliëntenraadwerk saai? Nee hoor! Ja er zijn wel af en toe wat lijvige stukken om te lezen, maar als cliëntenraad bepaal je ook zelf wat wij er mee doen. Vragen toelichting tijdens het overleg met de bestuurder, of wij nodigen een spreker uit voor meer achtergrond. Zo zijn er regelmatig consulenten te gast om uitleg te geven, zeker als wij als cliëntenraad willen weten wat de meerwaarde of de impact is uit oogpunt van het cliëntenbelang. Ook krijgen wij als cliëntenraad de gelegenheid om deel te nemen aan de zogenaamde “Proeverijen” die MEE organiseert voor externe professionals, die een goed beeld geven waar MEE voor staat. Namelijk onafhankelijke cliëntondersteuning, zodat iedereen kan mee doen in de maatschappij.
    Je hoeft het niet in je eentje te doen, is de slogan. En dan is het gele plastiek bad-eendje een treffend symbool.
    Want meedoen is waar MEE voor staat.
    Een paar jaar geleden werd ik zelf door een WMO consulent naar MEE verwezen voor een onafhankelijk meedenken, want twee weten er altijd meer dan een. Blij en dankbaar dat dit toen kon, je gehoord voelen en weten dat de ondersteuning echt onafhankelijk is. Die ervaring was ook debet aan mijn aanmelding voor de cliëntenraad. Ook recent deed ik zelf een beroep op de consulent van MEE en ervaarde dat de gegeven ondersteuning en raad cruciaal voor mij was.
    Jammer dat wij als cliëntenraad nog te vaak horen, dat mensen niet weten hoe MEE te vinden. Niet verwezen worden door professionals als er hulp of ondersteuning nodig is bij problemen zoals bij autisme, dementie, mantelzorg, WMO, NAH (niet aangeboren hersenletsel) en noem maar op.
    Ook ervaringsdeskundigen zijn dan een goede bron van informatie en ondersteuning.
    Samen met de consulenten/ondersteuners van MEE, de ervaringsdeskundigen van MEE, probeert ook de cliëntenraad van MEE het mee kunnen doen van iedereen in deze maatschappij steeds een stapje verder te bevorderen.

    Ook interesse om mee te denken, mee te praten en mee te beslissen voor het belang van de cliënten? Kijk dan eens op de website van MEE-Zuid Limburg. Wij kunnen nog wel wat versterking gebruiken!
    Wilt u meer weten? Kijk dan ook eens op de vernieuwde website: meezuidlimburg.nl

  • Nieuw lid van de cliëntenraad

  • Nieuw lid van de cliëntenraad

De cliëntenraad wordt vanuit MEE Zuid-Limburg ondersteund door Joyce Dirks (cliëntondersteuner).

Dit doen wij

Als cliënt van MEE heeft u recht op goede hulp van MEE.
De cliëntenraad werkt met MEE samen om de hulp van MEE te verbeteren. Daar gebruiken we uw ervaringen bij.
Verhalen aan elkaar vertellen vinden wij belangrijk omdat we veel van elkaar kunnen leren. En we willen dat uw verhaal gehoord wordt.
We denken na over de plannen die MEE maakt. En wij geven advies. Belangrijk vinden wij om mét elkaar te praten en niet óver elkaar.

Meer informatie over de cliëntenraad vind u in onze folder.

Met trots presenteren wij ons jaarbeeld 2024. Veel leesplezier!

Samen praten

We nodigen u graag uit met ons te praten en mee te denken.
Als u meer wilt weten over ons en ons werk, of andere vragen heeft kunt u ons mailen: clientenraad@meezuidlimburg.nl

U bent altijd welkom. Wij komen graag ook naar u toe.

De cliëntenraad blijft nog op zoek naar nieuwe leden, wij attenderen u dan ook graag op onze vacatures!
Mocht u willen ervaren hoe de cliëntenraad te werk gaat? Dan bent u van harte welkom om een keer een vergadering bij te wonen! Wij maken hiervoor graag een afspraak met u.

Aanmelden hiervoor kan via: clientenraad@meezuidlimburg.nl of bel naar 088 - 010 22 22 en vraag naar de ondersteuner.